Sunday, April 6, 2008

Mahasiswa sebagai Fasilitator 2

Menjengah ke Dunia Mahasiswa

Dunia mahasiswa didefinisikan dengan cara yang pelbagai, bergantung pada individu tertentu. Bagi yang kaki buku, dunia ini hanyalah untuk mencari dan menggali buku-buku tentang pelajaran yang diambilnya sahaja. Contohnya, bagi pelajar perubatan, hari-harinya akan dihabiskan dengan membelek-belek buku anatomi, fisiologi, histologi, patologi, dan sebagainya. Tidak pernah terlintas di hatinya ingin meneroka ke alam ilmu yang lain.

Bagi mahasiswa yang kaki perempuan pula, hidupnya seharian akan dihabiskan dengan bermesej-mesej, bergayut, dan ber'dating' dengan kekasih-kekasihnya. Dunianya hanyalah dengan kekasihnya sahaja. Hidup ini amat sempit bagi golongan ini kerana dalam dunia ini hanya wujud 2-3 orang sahaja. Bagi yang selalu bersembang pula, hari-harinya akan dihabiskan dengan bersembang sahaja, hinggakan tidur malam pun lewat kerana bersembang.

Mungkinkah masa disumbangkan untuk perkara yang memberikan faedah bukan kepada seorang, malah ramai lagi melalui aktiviti kefasilitatoran?

Jika dilihatkan, memang tidak ada masa yang terluang untuk aktiviti sebegini. Semua masa yang ada hanya cukup-cukup untuk dihabiskan dengan aktiviti belajar, ulang kaji pelajaran, tidur, makan, bersembang, dan bersukan. Memang tidak wujud masa yang terluang, terutama kepada pelajar jurusan kritikal seperti perubatan.

Benar. Memang tidak wujud masa terluang. Sebaliknya mahasiswa itulah yang perlu meluangkan masa yang ada!

Teori ini senang sahaja. Cuba bayangkan satu baldi atau satu tempayan yang kosong. Di bawahnya terdapat lubang-lubang yang banyak, mengelilingi baldi atau tempayan itu. Jika diisi air ke dalam baldi atau tempayan tadi, sampai bila-bila pun ia tidak akan penuh. Cara untuk memenuhkan air ke dalam baldi tadi adalah dengan:
1) Menutup lubang-lubang tadi;
2) Mengisi air dengan secukupnya.

Aplikasi teori tadi ialah, jika tidak digunakan masa dengan betul, masa anda sentiasa tidak akan cukup untuk belajar. Masa adalah suatu anugerah yang sangat penting dan bernilai, jika kita tidak menjaganya, ia akan terus mengalir seperti air dari lubang tadi. Kawallah ia supaya ia benar-benar bernilai, barulah akan nampak masa yang banyak itu (seperti air yang bertakung).

Tidak ada sebab untuk mengatakan tidak. Hanya hati da MINDA yang menentukan berjaya atau sebaliknya.

No comments: