Monday, April 7, 2008

Mengurus masa

Banyak persoalan yang timbul tentang cara membahagikan masa dengan baik. Semuanya kerana, terlalu banyak yang perlu dilakukan, sehinggakan manusia takut untuk mengambil komitmen yang lain. Bagi saya yang daif ini, saya lebih suka merujuk kepada diri sendiri dan mengambil pengajaran daripada orang lain yang sudah berjaya. Adapun diri saya sendiri masih belum cukup berjaya, walaupun sudah agak banyak komitmen yang saya beri kepada masyarakat pada masa ini. Pengalaman "orang lama" menjadi sumber motivasi untuk terus melangkah.

Segalanya bermula dengan minda yang terbuka. Minda anda perlu mempunyai lintasan bahawa anda mampu mengurus masa dengan baik. Bayangkan kejayaan tersebut. Imaginasi yang terbina di dalam minda anda akan menentukan sama ada anda akan berjaya atau tidak. Maka, anda perlu mempunyai Imaginasi yang Cemerlang untuk membuka pintu kejayaan anda.


Kemudian, pastikan anda yakin dan jujur kepada diri anda. Anda perlu lakukan koreksi diri dan kenalpasti aktiviti anda seharian. Apa yang anda buat pada hari ini? Apa yang anda buat sebentar tadi? Apa yang anda buat pada pukul 7 pagi tadi?

Catatkan aktiviti anda dengan jujur. Catatan perlu dibuat sekerap mungkin. Ini dapat memberikan gambaran yang jelas tentang cara hidup anda seharian. Selangan masa yang dicadangkan ialah setiap 15 minit.

Anda perlu teruskan mencatat tindakan anda seharian selama beberapa minggu untuk mendapatkan gambaran sebenar, siapa diri anda dan bagaimana anda menggunakan masa anda.

Seterusnya, anda perlu nilai semula corak hidup anda sepanjang sehari. Semakan ini bertujuan mengenal pasti ruangan yang akan diperbaiki dan ruangan yang tidak dapat diubah (tidur, makan, sekolah). Lakukan perubahan sedikit demi sedikit. Anda akan dapati diri anda sedang berubah. Kemudian, jadikannya sebagai tabiat anda.

Semak semula cara penggunaan masa anda apabila anda mahu melakukan perubahan semula. Bandingkan dengan cara penggunaan yang lama. Inilah caranya untuk menilai pengunaan masa anda dengan lebih objektif. Wallahua'alam...

No comments: