Thursday, April 10, 2008

Mahasiswa sebagai Fasilitator 4

Jenis Kelompok (Buku 'Fasilitator Kelompok Kecil')

Assalamualaikum...Venekam...Ni Hao...

Hari ini saya nak berkongsi pembacaan saya tentang Jenis Kelompok Kecil ni. Dalam bidang kefasilitatoran, pemahaman macam ni penting, sama dengan perkara yang saya tulis sebelum ni. Ini kerana, jika anda faham tentang pembahagian ini, anda akan jelas tugas sebenar anda dalam bidang kefasilitatoran ini, bagaimana anda mahu bawa diri anda, dan bagaimana anda akan teruskan sesi-sesi follow-up anda, sama ada perlu anda teruskan atau perlu diserahkan kepada pihak lain.

Penerangan ini perlu dikaitkan dengan tulisan saya yang lepas.

Kelompok asas ialah Kelompok Bimbingan. Kelompok ini sama macam 'Mass', di mana ahlinya tidak terhad. Di dalam kelompok ini, perkongsian jarang berlaku, atau hanya disentuh secara 'superficial' sahaja. Kelompok ini dipimpin oleh fasilitator terlatih, ataupun kaunselor.

Kelompok kedua, Kelompok Sokongan atau Bantu Diri atau Tugas. Kumpulan ini terdiri daripada 10-20 orang ahli. Kelompok ini diharap akan dapat berkongsi masalah peribadi biasa dan berkongsi maklumat bersama. Mereka juga akan memberikan sokongan sesama sendiri. Bagaimanapun, perkongsian secara mendalam perlu dielakkan agar ahli tidak merasa dikhianati.
Ia dipimpin oleh kaunselor atau fasilitator terlatih.

Kelompok ketiga, Kelompok Kaunseling. Bilangan ahli: 6-8 orang. Perkongsian ahli kelompok ini adalah lebih mendalam kerana kukuhnya kepercayaan sesama sendiri. Matlamat kumpulan ini adalah untuk meningkatkan kesedaan dan mengatasi masalah individu. Sesi bersama kumpulan ini akan memerlukan pengendali menyatakan matlamat setiap sesi itu. Kelompok ini selalunya dikendaliken oleh kaunselor atau psikologis.

Dalam Faciteam UIAM Kuantan yang menggunapakai sistem Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), ahli kumpulan ini sekitar 6-12 orang sahaja. Ia lebih kepada percantuman matlamat Kelompok Sokongan dan Kelompok Kaunseling. Fasilitator perlu memerhatikan ahli, sama ada perlu diteruskan ke peringkat kaunseling, atau hanya berhenti di peringkat sokongan. Fasilitator boleh bertindak sebagai kaunselor, jika mampu, sebelum menyerahkannya kepada kaunselor yang layak. Tetapi, jika dikhuatiri perkara ini akan memburukkan lagi keadaan, maka sebaiknya jangan dicuba. Fasilitator perlu memberitahu kepada ahli tersebut jika masalahnya akan dirujuk kepada mana-mana kaunselor, khuatir bahawa dia akan berasa dikhianati jika dia tidak diberitahu dahulu.

Peringkat terakhir ialah Kelompok Terapi. Kelompok ini adalah lebih kecil, memandangkan masalah mereka adalah lebih spesifik dan mendalam. Bilangan yang dicadangkan ialah 4-6 orang. Matlamatnya ialah penyembuhan dan pemulihan. Biasanya, sesi kumpulan ini mengambil masa yang lama. Kumpulan ini dipimpin oleh psikiatris atau psikoterapis.

Maklumat ini berguna kepada fasilitator supaya mereka akan lebih memahami tugas mereka, dan memastikan matlamat mereka tercapai..

Selamat Berbakti!

No comments: