Sunday, April 6, 2008

Angan-angan Mat Jenin

Siapa kata Mat Jenin bersalah?

Kalau kita lihat kembali, Mat Jenin itu melambangkan seorang Melayu yang bercita-cita menjadi seorang yang berjaya di masa hadapan. Pemikiran futuristiknya yang optimistik membawa nama buruk kepada dirinya. Dia bukanlah seorang perompak atau perasuah. Dia adalah seorang pemikir, tidak kiralah apa juga kritikan orang kepadanya.

Daripada jualan buah kelapa, boleh membeli ayam. Ayam jika diternak banyak-banyak dapat membeli kambing. Akhirnya, boleh beli kerbau. Dan seterusnya..

Bukankah bagus kalau berfikiran begini? Ada hipotesis yang mengatakan bangsa penjajahlah yang mematikan watak dan pemikiran Mat Jenin itu. Mereka tidak mahu Mat Jenin dan Orang Melayu berfikiran terlalu jauh, kerana demikian akan menjejaskan penguasaan mereka. Akhirnya mereka mengejek-ejek dan mempersendakan pemikiran Mat Jenin itu.

Kesannya terkena kepada seluruh Bangsa Melayu dan Malaysia. Apabila kita memasang sedikit cita-cita, kita dikatakan berangan. Jika kita mahu bersuara, kita dipersendakan. Jika kita ingin mengatakan sesuatu, kita diperli dan dipermainkan, kononnya kita tidak layak untuk berbuat demikian. Akhirnya kita menjadi lemah dan takut. Kita tidak berani untuk memasang cita-cita atau angan-angan. Kita tidak berani untuk meletakkan komitmen kepada apa yang kita inginkan. Kitalah yang rugi akhirnya.

Mungkinkah Mat Jenin mati kerana terjatuh pokok kelapa? Tak mungkin. Kerana siapakah yang akan menceritakan angan-angannya itu kalau dia sudah mati? Mungkin kerana dengkikan kepada Mat Jenin, Mat Saleh menaburkan fitnah terhadapnya. Dan kita semua turut sama mentertawakan diri sendiri.

Mat Jenin tidak bersalah. Kitalah yang bersalah!

"Orang pertama yang mentertawakan diri kita ialah diri kita sendiri. Orang lain akan ketawa jika kita ketawa, tetapi jika kita tegas dengan diri kita, orang lain akan terdiam."

No comments: